EĞİTİMDE YAPAY ZEKÂ POLİTİKA BELGESİ VE EYLEM PLANI (2025-2029)

Cumhurbaşkanlığının vizyonu doğrultusunda ve 11. Kalkınma Planı kapsamında yürürlüğe konulan Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi çerçevesinde hazırlanan “Eğitimde Yapay Zekâ Politika Belgesi ve Eylem Planı (2025-2029)” yürürlüğe girdi. Bakanlık yönetiminden okul süreçlerine, öğretmen eğitiminden öğrenci kazanımlarına kadar geniş bir yol haritası sunan belge 4 hedef, 15 politika ve 40 eylem adımından oluşuyor.

17 Haziran 2025 tarihinde yürürlüğe giren “Eğitimde Yapay Zekâ Politika Belgesi ve Eylem Planı (2025–2029)”, Cumhurbaşkanlığı vizyonu ve 11. Kalkınma Planı doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlandı. Belge; bakanlık yönetiminden öğretmen eğitimine, öğretim programlarının güncellenmesinden dijital içerik üretimine kadar geniş bir kapsama sahip olup, yapay zekânın eğitim sistemine bilinçli ve etik bir şekilde entegrasyonuna odaklanmaktadır.

Belge, dört stratejik hedef, on beş politika adımı ve kırk eylemden oluşmaktadır. Eylemlerden:

  • 17’si 1 yıl içinde,
  • 10’u 1–3 yıl arası,
  • 13’ü 3–5 yıl içinde tamamlanacak şekilde planlanmıştır.

Eylemler, 12 MEB birimi, 23 iş birimi ve 10 dış paydaşın katılımıyla hayata geçirilecektir.

 Dört Stratejik Hedef

  1. Yapay Zekâ Kültürü Oluşturmak
    • Bakanlık bünyesinde Yapay Zekâ Uygulamaları Etik Kurulu ve alt komisyonlar kurulacaktır.
    • “Yapay zekâ okuryazarlığı” bilinci artırılarak toplumun öğrenci-öğretmen neslinin farkındalığı yükseltilecektir.
    • Öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimler, uluslararası iş birlikleriyle desteklenecektir.
  2. Müfredatta Yapay Zekâ Alanını Artırmak
    • Algoritmik düşünme, yapay zekâ ve etik ilkeler müfredatlara entegre edilecektir.
    • Mesleki ve teknik liselerde özel yapay zekâ öğretim programları ve dijital içerikler geliştirilecektir.
    • Türkçe ve yabancı dil eğitimlerinde yapay zekâ destekli dil uygulamaları kullanılacaktır.
  3. Yönetim ve Karar Alma Mekanizmalarını Desteklemek
    • EBA, ÖBA, DİLİM gibi dijital platformlara öneri motoru ve gelişim takip sistemleri entegre edilecektir.
    • Büyük veri analitiğine dayalı raporlama, karar destek sistemleri ve erken uyarı mekanizmaları kurulacaktır.
  4. Teknoloji, Altyapı ve Veri Analitiğini Güçlendirmek
    • Otomatik sınav değerlendirme sistemleri geliştirilecek,
    • Özel eğitim öğrencileri için sesli okuyucular, işaret dili altyazı çözümleri gibi erişilebilirlik teknolojileri devreye sokulacaktır.
    • MEB merkez teşkilatında çalışan teknik personelin yapay zekâ ve makine öğrenimi alanlarında eğitimi planlanmıştır ve ekosistem desteklenecektir.

Bu belge, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’yle uyumlu, insan odaklı, etik, kapsayıcı ve yenilikçi bir eğitim vizyonunu desteklemektedir. Sistematik hedef ve eylem planlarıyla yapay zekânın eğitimde etkin kullanımının yolu çizilirken; özellikle öğretmen eğitimi, müfredat dönüşümü, dijital altyapı ve veri analitiğine verilen önem dikkat çekmektedir.

Benzer Yazılar

KamudaYapay Zekâ Uygulamaları

Türkiye Bilişim Derneği (TBD) Kamu-BİB tarafından hazırlanan “Kamuda Yapay Zekâ Uygulamaları 2024” raporu, kamu kurumlarında yapay zekâ temelli teknolojilerin mevcut durumunu ve geleceğe yönelik potansiyel

Daha Fazla

Yapay Zekâ Teknoloji Yol Haritası

Türkiye’nin Stratejik Adımları T.C. Cumhurbaşkanlığı Bilim, Teknoloji ve Yenilik Politikaları Kurulu (BTYPK) tarafından, TÜBİTAK’ın teknik desteği ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı işbirliğiyle hazırlanmış olan Yapay

Daha Fazla

Bizimle İletişime Geçin

Aklınıza gelebilecek her türlü soruyu yanıtlamaktan ve hangi hizmetlerimizin ihtiyaçlarınıza en uygun olduğunu belirlemenize yardımcı olmaktan mutluluk duyarız.

İletişim Formu